Twoja krew moje życie. | Lubicie się. Co jeszcze was łączy?

Legenda:

  • pobór wstrzymany
  • stan wysoki
  • stan średni
  • stan niski
  • stan bardzo niski

Zapasy krwi, stan na: 17-08-2017

  • 0 RH +
  • 0 RH -
  • A RH +
  • A RH -
  • B RH +
  • B RH -
  • AB RH +
  • AB RH -

KOMUNIKAT NARODOWEGO CENTRUM KRWI W SPRAWIE INTERNETOWEGO SYSTEMU ZALECEŃ NA KONCENTRATY CZYNNIKÓW KRZEPNIĘCIA I DESMOPRESYNĘ dla chorych na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne w ramach „Narodowego Programu Leczenia Chorych na Hemofilię i Pokrewne Skazy Krwotoczne na lata 2012-2018”

Rekomendujemy składanie zamówień w systemie, dostępnym pod adresem: https://csm-swd.nfz.gov.pl/cnr.

Jednocześnie w celu zapewnienia dostępu do koncentratów czynników krzepnięcia i desmopresyny informujemy, że do dnia 31.12.2018 dopuszcza się możliwość wystawiania przez lekarzy zapotrzebowań papierowych (poza systemem) w przypadkach:

wydania leku ,,na ratunek", ewentualnych awarii i przerw w działaniu systemu.

Ponadto uprzejmie informujemy, że w każdym przypadku zagrożenia życia lub zdrowia pacjentów, nadrzędnym celem jest zapewnienie dostępu do ww. produktów leczniczych i jakiekolwiek utrudnienia natury technicznej, nie będą decydowały o dostępności do tych leków.

Prosimy lekarzy i pacjentów o przesyłanie wszelkich uwag, pytań i sugestii w tej sprawie na adres: zapotrzebowania@nck.gov.pl

Wszystkie osoby chętne do oddania krwi w RCKiK w Kaliszu w poniedziałki, zapraszamy do godziny 14.00. Za utrudnienia serdecznie przepraszamy.

Regulamin Organizacyjny

 

Regulamin Organizacyjny Regionalnego Centrum Krwiodawstwa

i Krwiolecznictwa w Kaliszu

 

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kaliszu, zwane dalej „Regionalnym Centrum”, jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, 1948 i 2260) prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, dla którego podmiotem tworzącym jest minister właściwy do spraw zdrowia.

 

Siedzibą Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kaliszu (Regionalne Centrum) jest miasto Kalisz. Obszarem działania Regionalnego Centrum jest: powiat: jarociński, kaliski, kępiński, kolski, koniński, krotoszyński, ostrowski, ostrzeszowski, pleszewski, słupecki i turecki oraz miasta na prawach powiatu: Kalisz i Konin, z tym że dystrybucja tkanek i komórek może odbywać się na terenie całego kraju.

 Regionalne Centrum wpisane zostało do:

  1. Krajowego Rejestru sądowego pod nr 0000017445
  2. Rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę Wielkopolskiego. Nr Księgi rejestrowej 000000018673.

Regionalne Centrum działa na podstawie Statutu zatwierdzonego przez Ministra Zdrowia zarządzeniem z dnia 15 marca 2017 r. (Dz. Urz. Min. Zdr. Z 16.03.2017 r. poz. 23) oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

 

II. CELE, ZADANIA I KOMPETENCJE REGIONALNEGO CENTRUM KRWIODAWSTWA I KRWIOLECZNICTWA W KALISZU

 

Celem działania Regionalnego Centrum jest organizowanie i prowadzenie działalności w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa, a zwłaszcza w zakresie pobierania krwi i jej składników i preparatyki oraz wydawanie krwi i jej składników podmiotom leczniczym, a także realizacja zaopatrzenia w produkty krwiopochodne, rekombinowane koncentraty czynników krzepnięcia, desmopresynę i inne produkty lecznicze.

 

Do zadań Regionalnego Centrum należy:

  1. Kwalifikowanie kandydatów na dawców krwi i dawców do oddania krwi;
  2. Prowadzenie regionalnego rejestru dawców krwi oraz rejestru dawców krwi rzadkich grup, oddających krew w Regionalnym Centrum;
  3. Pobieranie krwi oraz dokonywanie zabiegów z tym związanych;
  4. Gromadzenie, konserwacja, przechowywanie i wydawanie krwi;
  5. Propagowanie honorowego krwiodawstwa i pozyskiwanie dawców krwi, we współdziałaniu z Polskim Czerwonym Krzyżem i jednostkami organizacji pozarządowych;
  6. Zaopatrywanie podmiotów leczniczych w krew i jej składniki oraz produkty krwiopochodne;
  7. Zaopatrywanie wytwórni farmaceutycznych w osocze krwi;
  8. Udzielanie konsultacji związanych z leczeniem krwią;
  9. Prowadzenie rejestru powikłań poprzetoczeniowych;
  10. Sprawowanie specjalistycznego nadzoru w dziedzinach krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
  11. Organizowanie szkoleń w dziedzinach krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
  12. Dystrybucja produktów krwiopochodnych i innych produktów leczniczych wytwarzanych w krajowych i zagranicznych wytwórniach farmaceutycznych;
  13. Współdziałanie z zakładami opieki zdrowotnej w zakresie przeszczepiania tkanek i narządów;
  14. Prowadzenie działalności naukowo-badawczej i prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie krwiodawstwa i współdziałanie z odpowiednimi jednostkami w tym zakresie;
  15. Realizacja zadań na potrzeby obronne państwa, w tym wynikających z przepisów dotyczących warunków i sposobu przygotowania oraz wykorzystywania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa oraz właściwości organów w tych sprawach;
  16. Zawieranie umów na wykonywanie świadczeń zdrowotnych przez regionalne centrum oraz udzielanie świadczeń zdrowotnych zlecanych przez osoby fizyczne i inne podmioty;
  17. Uczestnictwo w przygotowaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny.
  18. Wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi
  19. Realizacja innych zadań wynikających ze Statutu i obowiązujących przepisów.

 

 

III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA REGIONALNEGO CENTRUM KRWIODAWSTWA I KRWIOLECZNICTWA W KALISZU

 

Regionalnym Centrum zarządza Dyrektor powołany przez Ministra Zdrowia, przy pomocy Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjno-Organizacyjnych. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora do Spraw Administracyjno-Organizacyjnych, a w razie jego nieobecności pracownik wyznaczony przez Dyrektora.

 

Strukturę organizacyjną Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kaliszu tworzą:

  1. Jednostki Organizacyjne (Terenowe Oddziały) w: Ostrowie Wlkp., Krotoszynie, Ostrzeszowie, Koninie
  2. Komórki Organizacyjne:

2.1 Zastępca Dyrektora ds. Administracyjno-Organizacyjnych

2.2 Sekretariat

2.3 Dział Dawców i Pobierania w skład, którego wchodzą pracownie:

2.3.1. Rejestracja Krwiodawców,

2.3.2 Gabinet Lekarski,

2.3.3 Pracownia Pobierania Krwi,

2.3.4. Sekcja ds. Promowania Honorowego Krwiodawstwa

2.4 Dział Preparatyki i Ekspedycji

2.4.1 Pracownia Preparatyki

2.4.2 Pracownia Ekspedycji

2.5 Dział Laboratoryjny w skład, którego wchodzą:

2.5.1. Pracownia Chemiczna Analiz Lekarskich,

2.5.2 Pracownia Grup Krwi Krwiodawców,

2.5.3. Pracownia Czynników Zakaźnych Przenoszonych Przez Krew,

2.5.4 Pracownia Serologiczna Badań Konsultacyjnych,

2.6 Dział Zapewnienia Jakości

2.6.1 Pracownia Kontroli Jakości

2.7 Samodzielne Stanowisko Pracy Konsultanta ds. Krwiolecznictwa

2.8 Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością

2.9 Samodzielne Stanowisko Pracy Administratora Systemów Informatycznych

2.10 Osoby Wykwalifikowane

2.11 Samodzielne Stanowisko Pracy Administratora Bezpieczeństwa Informacji

2.12 Główny Księgowy z:

– Sekcją Rachunkowo – Budżetową.

2.13 Sekcja Służb Pracowniczych

2.14 Sekcja Administracyjno-Gospodarcza

2.15 Sekcja do Spraw Zaopatrzenia i Transportu

2.16 Sekcja Techniczna

2.17 Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obronnych

2.18 Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy

2.19 Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Przeciwpożarowych.

Schemat organizacyjny Regionalnego Centrum stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

 

 

IV. RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELONYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

 

Regionalne Centrum prowadzi działalność obejmującą:

  1. Kwalifikowanie kandydatów na dawców i dawców krwi i osocza
  2. Rejestracja potencjalnych dawców szpiku.
  3. Wykonywanie analitycznych badań lekarskich.
  4. Pobieranie krwi i zabiegi aferezy (autotransfuzja, plazmafereza lecznicza).
  5. Preparatyka krwi i jej składników.
  6. Immunologia transfuzjologiczna krwinek czerwonych.
  7. Diagnostyka czynników zakaźnych przenoszonych przez krew.
  8. Przechowywanie i wydawanie krwi i jej składników oraz produktów krwiopochodnych.
  9. Specjalistyczny nadzór nad procesem leczenia krwią i jej składnikami przez szpitale w obszarze działania.
  10. Pobieranie składników krwi przeznaczonych do przemysłowej produkcji preparatów krwiopochodnych (albuminy, immunoglobuliny, czynniki krzepnięcia immunoglobuliny anty Rh D)

 

V. MIEJSCE UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

 

  1. Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kaliszu, ul. Kaszubska 9
  2. Terenowy Oddział w Koninie, ul. Wyszyńskiego 1
  3. Terenowy Oddział w Ostrowie Wlkp. ul. Limanowskiego 20-22
  4. Terenowy Oddział w Krotoszynie, ul. Mahle 4
  5. Terenowy Oddział w Ostrzeszowie, ul. Zamkowa 17.

 

 

VI. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

 

  1. Krew i jej składniki pobierana jest:

1.1 W systemie stacjonarnym w siedzibie Regionalnego Centrum oraz w Terenowych Oddziałach

1.1.1 W Regionalnym Centrum krew i jej składniki pobierana jest w od poniedziałku do piątku w godz. od 700 do 1400,

1.1.2 W Terenowych Oddziałach od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1200

1.2 W czasie ,,ekip” wyjazdowych, zgodnie z ustalonym harmonogramem również dni wolne od pracy, niedziele i święta

2. Zabiegi lecznicze, autotransfuzje, plazmafereza lecznicza wykonywane są w siedzibie Regionalnego Centrum lub przy łóżku chorego zgodnie ze zleceniem lekarza

3. Konsultacyjne badania serologiczne prowadzone są w siedzibie RCKiK przez 24h

4. Wydawanie krwi i jej składników oraz produktów krwiopochodnych odbywa się na pisemne zapotrzebowanie szpitali przez 24 h na dobę.

 

 VII. SPOSÓB ZARZĄDZANIA REGIONALNYM CENTRUM

 

1. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników.

1.1. Do podstawowych obowiązków Dyrektora Regionalnego Centrum należy:

1.1.1 Zapewnienie pełnej realizacji zadań Regionalnego Centrum wynikających z postanowień Statutu,

1.1.2 Opracowywanie i nadzór nad realizacją planów pobrań krwi i wytwarzanych preparatów krwiopochodnych,

1.1.3 Nadzór nad przestrzeganiem zasad prawidłowości, legalności, celowości i gospodarności podejmowanych zadań,

1.1.4 Gospodarowanie środkami pieniężnymi Regionalnego Centrum,

1.1.5 Sporządzenie planów finansowych Regionalnego Centrum,

1.1.6 Nadzór i kontrola zarządcza działalności wszystkich jednostek i komórek organizacyjnych,

1.1.7 Prowadzenie całokształtu spraw związanych z organizacją zarządzania Regionalnym Centrum,

1.1.8 Zmiany organizacyjne,

1.1.9 Prowadzenie całokształtu spraw związanych z polityką kadrowo-płacową i szkoleniową,

1.1.10 Ustalenie zakresu obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień dla bezpośrednio podległych jednostek i komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy,

1.1.11 Bieżąca analiza i kontrola wykonania przez podległe jednostki organizacyjne i komórki organizacyjne zadań planowych, wydawanych aktów normatywnych i własnych poleceń,

1.1.12 Zabezpieczenie ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej i ochrony danych osobowych,

1.1.13 Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w sprawach należących do właściwości Dyrektora Regionalnego Centrum lub przekazywanie ich właściwym jednostkom i komórkom.

 

1.2. Odpowiedzialność Dyrektora Regionalnego Centrum:

Dyrektor ponosi osobistą odpowiedzialność za poziom merytoryczny i efekty ekonomiczne Regionalnego Centrum.

W szczególności Dyrektor odpowiada za:

1.2.1 Przestrzeganie ogólnie obowiązujących aktów prawnych oraz przestrzeganie wewnętrznych aktów normatywnych i instrukcji,

1.2.2 Prawidłową realizację zadań gospodarczych wynikających z przyjętych planów zapewniającą wysoką efektywność działania,

1.2.3 Należytą ochronę i wykorzystanie składników majątkowych Regionalnego Centrum,

1.2.4 Pełne, terminowe, prawidłowe i rzetelne opracowywanie przez jednostki i komórki organizacyjne obowiązującej sprawozdawczości oraz materiałów informacyjnych,

1.2.5 Zapewnienie należytego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego,

1.2.6 Zabezpieczenie tajemnicy państwowej i służbowej, ochrony danych osobowych.

 

1.3. Uprawnienia Dyrektora Centrum:

1.3.1 Reprezentowanie Regionalnego Centrum na zewnątrz,

1.3.2 Podejmowanie, na podstawie obowiązujących aktów prawnych i przepisów niezbędnych decyzji dla prawidłowego funkcjonowania Regionalnego Centrum – wydawanie zarządzeń wewnętrznych i poleceń,

1.3.3 Ustanawia i odwołuje zastępców oraz pełnomocników,

1.3.4 Przekazywanie określonej części swoich uprawnień podległym pracownikom,

1.3.5 Składanie w imieniu Regionalnego Centrum oświadczeń w granicach posiadanych uprawnień wynikających ze statutu,

1.4. Udzielanie pełnomocnictw:

1.4.1 Pełnomocnictw udziela Dyrektor Regionalnego Centrum na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym i Statucie,

1.4.2 Dyrektor udziela następujących pełnomocnictw;

a) szczególne – udzielane do wykonania poszczególnych czynności prawnych,

b) procesowe –udzielane do występowania w imieniu Centrum przed sądami i innymi organami orzekającymi,

1.4.3 Tryb postępowania przy powierzaniu stanowisk związanych z odpowiedzialnością materialną,

a) Stanowisko pracy związane z odpowiedzialnością materialną można powierzyć pracownikowi;

– którego kwalifikacje i cechy osobiste dają rękojmie należytego spełnienia powierzonych obowiązków służbowych i prawidłowego wywiązywania się z nałożonych zadań,

– nie karanemu (nie skazanemu) za przestępstwa z chęci zysku, za brak nadzoru i kontroli.

b) Przed podjęciem pracy związanej z odpowiedzialnością materialną pracownik powinien;

– odbyć wymagane obowiązującymi przepisami szkolenia,

– podpisać ustalony zakres czynności oraz oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie,

– dokonać przyjęcia stanowiska pracy w oparciu o przeprowadzoną inwentaryzację.

1.4.4 Zasady wydawania wewnętrznych aktów normatywnych:

W Regionalnym Centrum wydawane są przez Dyrektora następujące akty normatywne:

a) Zarządzenia Dyrektora,

b) Polecenia służbowe – regulujące doraźne jednorazowe, operatywne lub okresowe zadania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych,

c) Pisma – podające określone fakty i informacje do wiadomości określonych adresatów. Mogą to być komunikaty, zawiadomienia, wyjaśnienia przepisów w innych aktach normatywnych itp.

d) Instrukcje, wytyczne, regulaminy – które są przepisami ustalającymi w sposób trwały szczegółowe zasady i tryb postępowania oraz technikę pracy,

1.4.5. Projekty aktów normatywnych opracowuje Radca Prawny przy udziale jednostek i komórek organizacyjnych w zakresie zagadnień związanych ze sferą ich działania i wg kompetencji określonych zakresem czynności,

1.4.6. Akty normatywne opracowywane są z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa na podstawie:

a) obowiązujących aktów normatywnych, zaleceń uprawnionych organów,

b) inicjatywy Dyrektora, zainteresowanych jednostek i komórek organizacyjnych,

2. Zasady zarządzania:

 

2.1. Znajomość zasad organizacji dotyczy wszystkich pracowników,

2.2. Kierownik może być uprawniony do kontrolowania pracy i pracowników w zakresie swej kompetencji rzeczowej, jak również do udzielania tym komórkom skoordynowanych z poleceniami ich bezpośrednich przełożonych – wskazówek i wytycznych odnośnie kierunków i metod pracy,

2.3. Każdy pracownik podlega bezpośrednio tylko jednemu zwierzchnikowi, od którego otrzymuje polecenie służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie zadań,

2.4. Komórki organizacyjne obowiązuje zasada wzajemnego współdziałania, koordynacji pracy, wymiany poglądów i opinii,

2.5. Przy załatwianiu spraw wchodzących w zakres działania kilku komórek organizacyjnych obowiązuje zasada, że wiodąca jest ta komórka, której zakres działania obejmuje główne zagadnienia lub większość zagadnień występujących w przedmiotowej sprawie,

2.6. Spory kompetencyjne rozstrzyga wspólny przełożony,

2.7. Komórki organizacyjne współpracujące, zobowiązane są do udzielania pomocy i informacji komórce organizacyjnej wiodącej oraz mają prawo żądania rozpatrzenia przez nią przedstawionych opinii oraz zajęcie stanowiska wobec opracowanego zagadnienia.

 

3. Obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia każdego pracownika;

 

3.1. Do ogólnych obowiązków pracownika należy:

3.1.1 Znajomość zakresu działania macierzystej komórki organizacyjnej oraz wszystkich aktów normatywnych, na których działalność ta jest oparta;

3.1.2 Znajomość wykonywanej pracy oraz dokładne i sumienne wykonywanie powierzonych obowiązków w sposób zabezpieczający terminowe i rzetelne jej wykonanie,

3.1.3 Przestrzeganie zasad dyscypliny pracy i Regulaminu Pracy Regionalnego Centrum,

3.1.4 Wykonywanie poleceń służbowych wydanych przez bezpośredniego przełożonego, bądź przełożonego wyższego szczebla, niezależnie od wykonywania zadań na stałe określonych w zakresie obowiązków,

3.1.5 Informowanie przełożonego o przebiegu i wynikach realizacji zadań oraz napotykanych trudnościach,

3.1.6 Przestrzeganie przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

3.1.7 Przestrzeganie przepisów BHP i przeciwpożarowych i ochronie danych osobowych,

3.1.8 Troska i dbałość o mienie Regionalnego Centrum,

3.1.9 Dbałość o estetykę miejsca pracy, zachowanie kulturalnego i koleżeńskiego stosunku współpracowników, krwiodawców i interesantów,

3.1.10 Wykonywanie wszelkich innych zadań na stałe lub doraźnie zleconych przez bezpośredniego przełożonego lub przełożonych wyższego szczebla,

3.1.11 Ochrona mienia Regionalnego Centrum przed kradzieżą oraz ujawnienie faktów jego marnotrawstwa i dewastacji.

3.2 Każdy pracownik Centrum ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną za:

3.2.1 Nieterminowe i nierzetelne wykonywanie powierzonych mu zadań i obowiązków,

3.2.2 Nieprzestrzeganie zarządzeń i poleceń przełożonych oraz przepisów BHP i przeciwpożarowych i ochronie danych osobowych,

3.2.3 Nieprzestrzeganie zasad Regulaminu Pracy.

3.3 Odpowiedzialność materialna za:

3.3.1 Powierzone mienie, materiały i narzędzia pracy,

3.3.2 Używanie narzędzi i sprzętu niezgodnie z przeznaczeniem,

3.3.3 Rozmyślne niszczenie mienia Regionalnego Centrum,

3.3.5 Pracę o złej jakości.

3.4 Odpowiedzialność karna za:

3.4.1 Niezachowanie tajemnicy służbowej i państwowej,

3.4.2 Przywłaszczenie mienia zakładowego i pracowniczego,

3.4.3 Spowodowanie lub zagrożenie wypadkiem przy pracy lub pożarem.

 

3.5 Pracownikowi przysługują następujące uprawnienia:

3.5.1. Domaganie się od bezpośredniego przełożonego jednorazowego określenia zadań, zapewnienie niezbędnych środków i informacji potrzebnych do należytego ich wykonania,

3.5.2 Uzyskiwanie świadczeń i uprawnień osobistych wynikających z ustawodawstwa pracy i Regulaminu Pracy,

3.5.3 Odwoływanie się do sądu w sprawie rozstrzygnięcia sporów ze stosunku pracy.

VIII. ORGANIZACJA I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

 

 1. Zastępca Dyrektora do Spraw Administracyjno-Organizacyjnych

  1.1. Do zadań Zastępcy ds. Administracyjno-Organizacyjnych należy:

  • Organizowanie pracy w zakresie administracyjnym i technicznym oraz kierowanie całością spraw gospodarczych Regionalnego Centrum,
  • Systematyczne referowanie Dyrektorowi Regionalnego Centrum bieżących spraw z zakresu swego działania oraz obowiązek bezzwłocznego zawiadomienia Dyrektora o dostrzeżonych brakach i niedociągnięciach,
  • Opracowanie projektów planów organizacyjno-gospodarczych w zakresie zabezpieczenia aparaturowego, materiałowego i surowcowego, stosownie do ściśle określonych wielkości produkcji i jej asortymentu,
  • Opracowanie materiałów administracyjno-organizacyjnych,
  • Ustalanie potrzeb w zakresie wyposażenia i zaopatrzenia,
  • Opracowanie planów zaopatrzenia i nadzór nad ich realizacją,
  • Nadzór nad prawidłowością gospodarki materiałowej i magazynowej w Regionalnym Centrum,
  • Nadzór nad ewidencją i inwentaryzacją majątku Regionalnego Centrum,
  • Nadzór nad przyjmowaniem i prowadzeniem korespondencji, obsługa kancelaryjną oraz archiwum Regionalnego Centrum,
  • Nadzór nad prawidłowym przebiegiem napraw, remontów i konserwacji maszyn, urządzeń i obiektów Regionalnego Centrum,
  • Organizowanie okresowych przeglądów i badań technicznych obiektów i wyposażenia Regionalnego Centrum,
  • Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora Regionalnego Centrum związanych merytorycznie z zakresem posiadanych obowiązków i uprawnień oraz wynikających z odrębnych przepisów i zarządzeń
  • Zastępstwo Dyrektora podczas jego nieobecności,
  • Prowadzenie walidacji jako Pełnomocnik Dyrektora.

2. Sekretariat RCKiK

2.1 Do zadań pracownika Sekretariatu należy:

  • obsługa kancelaryjna Regionalnego Centrum, w tym:
    • codzienny odbiór korespondencji z Poczty przy ul. Zamkowej w Kaliszu,
    • prowadzenie rejestru korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Regionalnym Centrum (w tym korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną) – zgodnie z procedurą PJ 2-A ,,Nadzór nad dokumentacją i zapisami SZJ” i instrukcją stanowiskową IS 2/PJ-2A ,,Instrukcja sporządzania i obiegu dokumentów księgowych”,
    • rozdzielanie przychodzącej korespondencji zgodnie z dekretacją Dyrektora lub Zastępcy Dyrektora,
    • prowadzenie rejestrów:
      • Druków ścisłego zarachowania,
      • Zarządzeń Dyrektora Regionalnego Centrum,
      • Zewnętrznych aktów normatywnych,
      • Umów i aneksów do umów.
    • prowadzenie ewidencji powiadomień wysyłanych dawcom,
    • rozliczanie kosztów wysyłanej korespondencji,
    • bieżąca aktualizacja strony internetowej Regionalnego Centrum,
    • przepisywanie pism redagowanych przez Dyrektora lub jego Zastępcę Dyrektora,
    • wzajemne zastępstwo pracowników administracji w czasie urlopów i innych nieobecności,
    • obsługa komputera,
    • udział w ekipach wyjazdowych,
    • wykonywanie innych zadań mających merytoryczny związek z podstawowym zakresem obowiązków zleconych przez Dyrektora lub jego Zastępcę.

 

3. Dział Dawców i Pobierania

3.1 Rejestracja Krwiodawców

3.1.1 Do zadań Rejestracji Krwiodawców należy:

  • prowadzenie ewidencji dawców,
  • zakładanie kartotek dawcom pierwszorazowym i uaktualnianie kartotek dawcom wielokrotnym,
  • rejestrowanie aktualnych oddań krwi, osocza lub składników krwi,
  • wydawanie legitymacji PCK honorowym dawcom krwi,
  • wydawanie zaświadczeń indywidualnych o ilości oddanej krwi do wniosków odznaczenia wydawane przez PCK,
  • wydawanie zaświadczeń o ilości oddanej krwi dawcom rodzinnym,
  • wydawanie zaświadczeń o ilości oddanej krwi na ekipach wyjazdowych dla Prezesów Klubów HDK,
  • rejestracja dawców na ekipach wyjazdowych,
  • udzielanie wyczerpujących informacji dotyczących warunków formalnych jakie musi spełnić krwiodawca,
  • wprowadzenie do systemu dawców zdyskwalifikowanych przez inne jednostki organizacyjne (RCKiK, SANEPID)

 

3.2 Gabinet Lekarski

               3.2.1 Do zadań Gabinetu Lekarskiego należy:

  • kwalifikowanie dawców krwi lub kandydatów na dawcę krwi na podstawie wywiadu, skróconego badania przedmiotowego i wyników badań laboratoryjnych do oddania krwi, osocza, zabiegu aferezy lub innych zabiegów,
  • ustalanie rodzajów donacji w danym dniu w zależności od potrzeb RCKiK,
  • kwalifikowanie do szczepień dawców immunizowanych i nadzór nad szczepieniami
  • działalność konsultacyjno-lecznicza obejmująca chorych na hemofilię,
  • wydawanie zwolnień godzinowych dla dawców, którzy zgłosili do RCKiK,
  • podpisywanie dla dawców zwolnień od pracy w dniu oddania,
  • potwierdzanie zaświadczeń o ilości oddanej krwi przez dawców,
  • współpraca z Prezesami Klubów HDK,
  • prowadzenie dokumentacji komputerowej,
  • kwalifikacja aparatury – walidacja procesu i metod.

 

 3.3 Pracownia Pobierania Krwi

3.3.1 Do zadań Pracowni Pobierania Krwi należy:

  • opieka nad krwiodawcą w czasie i po oddaniu krwi lub osocza,
  • pobieranie krwi pełnej do jednorazowych pojemników z tworzyw sztucznych i przekazywanie jej do Pracowni Preparatyki,
  • pobieranie osocza metodą plazmaferezy automatycznej,
  • wykonywanie zabiegów trombaferezy automatycznej,
  • wykonywanie zabiegów plazmaferezy leczniczej,
  • pobieranie krwi na badania wirusologiczne (HBsAg, anty-HIV, anty-HCV, Test Syphilis), DNA – HBV, RNA – HIV, RNA – HCV, serologiczne, w celu sprawdzenia jakości składnika krwi,
  • wycofywanie zdyskwalifikowanej krwi pełnej, osocza i KKP do Działu Zapewnienia Jakości w celu zniszczenia,
  • prowadzenie dokumentacji rozchodu krwi, osocza i KKP,
  • bieżąca kontrola wszelkich zapasów magazynowych,
  • prowadzenie dokumentacji technicznej używanego sprzętu,
  • kwalifikacja urządzeń, SJU, walidacja metod, procesów.

 

3.4. Sekcja ds. Promowania Honorowego Krwiodawstwa

     3.4.1. Do zadań Sekcji Promowania Honorowego Krwiodawstwa należy:

  • Efektywne prowadzenie promocji honorowego krwiodawstwa w tym: stała współpraca z Rejonowymi Oddziałami PCK z terenu działania Regionalnego Centrum (Kalisz, Konin, Ostrów Wlkp., Ostrzeszów, Kępno, Krotoszyn, Jarocin, Pleszew, Słupca, Turek) oraz z Klubami HDK działającymi poza strukturami PCK,
  • nawiązywanie stałej współpracy z prezydentami miast, starostami, burmistrzami i wójtami gmin z terenu działania Regionalnego Centrum przy organizowaniu zbiorowego oddawania krwi,
  • współpraca z rektorami szkół wyższych, dyrektorami szkół, zakładami pracy na terenie działania Regionalnego Centrum w celu pozyskania honorowych dawców krwi,
  • organizacja konkursów, imprez i wszelkiego rodzaju akcji mających na celu promowanie honorowego krwiodawstwa,
  • organizowanie obchodów Dni Honorowego Dawcy Krwi i Międzynarodowego Dnia Honorowego Krwiodawcy,
  • organizowanie nowych ekip wyjazdowych oraz nowych klubów HDK,
  • opracowywanie nowych form promocji honorowego krwiodawstwa,
  • prowadzenie rejestru wszystkich klubów HDK w rejonie,
  • ścisła współpraca z Kierownikiem Działu Dawców i Pobierania, Kierownikiem Działu Preparatyki i Ekspedycji oraz Kierownikami TO.
  • współpraca z mediami w zakresie promowania honorowego krwiodawstwa,
  • składanie raz w miesiącu pisemnego sprawozdania z prowadzonej działalności Dyrektorowi Regionalnego Centrum,
  • współpraca z placówkami zaopatrywanymi przez Regionalne Centrum w składniki krwi.

 

4. Dział Preparatyki i Ekspedycji

 

4.1. Pracownia Preparatyki

       4.1.1. Do zadań Pracowni Preparatyki należy:

  1. wytwarzanie składników krwi:
  • Koncentratu Krwinek Czerwonych w roztworze wzbogacającym,
  • Koncentratu Krwinek Czerwonych w roztworze wzbogacającym pozbawionym kożuszka leukocytarno-płytkowego,
  • Ubogoleukocytarnego Koncentratu Krwinek Czerwonych w roztworze wzbogacającym,
  • Przemywanego Koncentratu Krwinek Czerwonych,
  • Przemywanego Ubogoleukocytarnego Koncentratu Krwinek Płytkowych,
  • Krwi pełnej rekonstytuowanej do transfuzji wymiennej,
  • Osocza świeżo mrożonego FFP z krwi pełnej,
  • Osocza świeżo mr. ożonego FFP z aferezy,
  • Krioprecypitatu,
  • Osocza o obniżonej zawartości krioprecypitatu,
  • Osocza immunizowanego,
  • Ubogoleukocytarnego Zlewanego Koncentratu Krwinek Płytkowych,
  • Ubogoleukocytarnego Koncentratu Krwinek Płytkowych otrzymanego metodą aferezy,
  • Rekonstytuowanego Ubogoleukocytarnego Koncentratu Krwinek Płytkowych.
  1. rozdział krwi na składniki – wirowanie, automatyczna separacja,
  2. preparatyka krwi,
  3. podział składników krwi na porcje do użytku pediatrycznego,
  4. mrożenie osocza,
  5. przechowywanie wyprodukowanych składników do chwili otrzymania pełnych wyników badań w kierunku nosicielstwa kiły i chorób wirusowych – posiadających status „wstrzymano”,
  6. kwalifikacja składników krwi do użytku,
  7. wycofanie zdyskwalifikowanych składników,
  8. prowadzenie karencji osocza świeżo mrożonego,
  9. wstępna kwalifikacja osocza przeznaczonego do dalszego frakcjonowania,
  10. prowadzenie dokumentacji,
  11. kwalifikacja aparatury – SJU,
  12. walidacja metod, procesów.

 

4.2 Pracowni Ekspedycji

4.2.1 Do zadań Pracowni Ekspedycji należy:

  • przyjmowanie i przechowywanie składników krwi i produktów krwiopochodnych z pełnym atestem jakościowym,
  • wydawanie składników krwi,
  • przyjmowanie nadwyżek i zwrotów składników z TO,
  • prowadzenie dokumentacji przychodów i rozchodów składników krwi,
  • nadzór nad warunkami transportu krwi i jej składników,
  • prowadzenie książki zamówień telefonicznych,
  • przekazywanie meldunków o stanie magazynowym Regionalnego Centrum, prowadzenie odpowiedniej książki oraz udzielanie informacji na temat posiadanych a poszukiwanych składników krwi,
  • przyjmowanie i rozdzielanie wszelkich materiałów przesyłanych do Regionalnego Centrum w czasie dyżuru,
  • bieżąca kontrola zapasów magazynowych,
  • współpraca z placówkami służby zdrowia spoza rejonu działania Regionalnego Centrum,
  • poprzez monitoring temperatur, nadzorowanie pracy urządzeń chłodniczych zlokalizowanych na terenie wszystkich pracowni Regionalnego Centrum
  • komunikacja z klientem (reklamacje).

 

5. Dział Laboratoryjny

 

5.1 Pracownia Chemiczna Analiz Lekarskich

5.1.1. Do zadań Pracowni Chemicznej Analiz Lekarskich należy:

  • pobieranie próbek krwi do badań,
  • przekazywanie próbek krwi do odpowiednich pracowni,
  • oznaczanie Hb przed każdą donacją,
  • oznaczenie hematokrytu i liczby krwinek płytkowych przed każdym zabiegiem trombaferezy automatycznej,
  • u krwiodawców oddających krew regularnie (lub u pierwszorazowych potrzebujących wyniki) 1 raz w roku wykonuje się:
    • stężenie hemoglobiny,
    • hematokryt,
    • liczbę krwinek czerwonych,
    • liczbę krwinek płytkowych,
    • liczbę krwinek białych,
    • wzór odsetkowy krwinek białych.
  • u krwiodawców systematycznie oddających osocze w Regionalnym Centrum oraz TO Ostrów, Krotoszyn, Ostrzeszów i Konin – 1 raz na rok należy oznaczyć:
    • stężenie białka całkowitego,
    • stężenie albuminy.
  • kontrola jakości składników krwi,
  • wewnątrzlaboratoryjna kontrola jakości wykonywanych badań,
  • prowadzenie dokumentacji wykonywanych badań,
  • uczestnictwo w ekipach wyjazdowych,
  • kwalifikacja aparatów, odczynników, SJU,
  • walidacja procesów, metod, technik.

 

         5.2. Pracownia Grup Krwi Krwiodawców

5.2.1. Do zadań Pracowni Grup Krwi Krwiodawców należy:

  • oznaczanie grup układu AB0 i Rh oraz antygenu K u krwiodawców z Regionalnego Centrum oraz z TO,
  • wykrywanie i identyfikacja przeciwciał nieregularnych „naturalnych” i odpornościowych u krwiodawców Regionalnego Centrum oraz z TO,
  • serologiczna kontrola przyboksowa grupy układu AB0 i Rh krwi pełnej, osocza oraz koncentratu krwinek płytkowych – KKP z separatora komórkowego,
  • kwalifikacja serologiczna KKP, osocza oraz krwi pobieranej w Regionalnym Centrum oraz TO,
  • trwała dokumentacja wyniku badania grup krwi,
  • kwalifikacja serologiczna osocza anty-Rh (D) służącego do wytwarzania immunoglobuliny anty– D,
  • uodparnianie krwiodawców krwinkami czerwonymi,
  • kwalifikacja aparatury – walidacja metod, technik, odczynników, materiałów zużywalnych.

 

         5.3. Pracownia Czynników Zakaźnych Przenoszonych Przez Krew

 5.3.1. Do zadań Pracowni Czynników Zakaźnych Przenoszonych Przez Krew należy:

  • wykrywanie i eliminowanie spośród krwiodawców osób, których krew lub osocze może przenosić znaczniki wirusowego zapalenia wątroby typu B (HBV), typu C (HCV), wirusa nabytego upośledzenia odporności HIV – 1, HIV – 2,
  • wykrywanie w surowicy przeciwciał wskazujących na zakażenie kiłą,
  • sporządzanie raportu dziennego z wynikami wszystkich badań,
  • sporządzanie raportu dziennego z wynikami badań dla Pracowni Preparatyki RCKiK w Kaliszu i OT,
  • sporządzanie protokołu dochodzeniowego – look back,
  • wykrywanie obecności RNA – HCV, RNA – HIV, DNA – HBV w pulach osocza,
  • wykrywanie RNA HCV, RNA – HIV, DNA – HBV w próbkach dawców immunizowanych,
  • laboratoryjna kontrola jakości badań oraz kontrola wykonywanych procedur obejmująca:
  • walidację i walidacje powtórne: metody, kwalifikacja odczynników oraz zmian w systemie komputerowym, kwalifikację aparatury,
  • bieżącą kontrolę technik laboratoryjnych: badanie surowic kontrolnych N i P,
  • walidację powtórną metod poprzez uczestnictwo w sprawdzianach standaryzacji organizowanych przez IHiT w Warszawie, do których należy przystąpić raz w roku,
  • bieżącą kontrolę aparatury, odczynników i sprzętu: sprawdzenie i dokumentowanie dat ważności i nr serii odczynników, testów, materiałów kontrolnych,
  • prowadzenie dokumentacji przeglądów serwisowych, napraw aparatury i sprzętu,
  • przechowywanie zbioru specyfikacji odczynników, atestów aparatury,
  • okresowa kontrola pracy personelu przeprowadzona przez Kierownika Działu.

 

5.4. Pracownia Serologiczna Badań Konsultacyjnych

5.4.1. Do zadań Pracowni Serologicznej Badań Konsultacyjnych należy:

  • identyfikacja nieregularnych przeciwciał,
  • diagnostyka niedokrwistości autoimmunohemolitycznych (NAIH),
  • dobieranie krwi dla chorych w przypadkach obecności auto- i / lub alloprzeciwciał oraz przy każdej zgłoszonej niezgodności w próbie zgodności,
  • wykonywanie prób zgodności przed przetoczeniem KKCz, KKCz przemywanego, KKCz filtrowanego,
  • wykonywanie serologicznej analizy powikłań poprzetoczeniowych,
  • badanie fenotypu Rh, antygenu K lub innych antygenów u osób już uodpornionych oraz u osób, u których zapobiega się alloimmunizacji (np. w NAIH),
  • określanie fenotypu Rh i antygenu K u stałych dawców (powyżej trzech oddań),
  • badanie fenotypu Rh i K oraz innych antygenów w celu przygotowania panelu krwinek wzorcowych oraz zabezpieczenia biorców z obecnymi w surowicy wieloswoistymi przeciwciałami,
  • identyfikacja słabych odmian,
  • badania konsultacyjne z pracowni serologicznych szpitali i Pracowni Grup Krwi Krwiodawców oraz w zakresie immunopatologii ciąży,
  • prowadzenie dokumentacji wykonywanych badań,
  • wykrywanie przeciwciał limfocytotoksycznych w surowicach wielokrotnych biorców krwi i jej składników,
  • badanie grup krwi układu AB0 i Rh (D) kobiet ciężarnych i noworodków,
  • badanie antygenów krwinek czerwonych kobiet ciężarnych oraz przyszłych ojców,
  • badanie na obecność przeciwciał nieregularnych naturalnych i odpornościowych,
  • identyfikacja przeciwciał,
  • miano przeciwciał odpornościowych,
  • diagnostyka konfliktu serologicznego w zakresie układu Rh oraz pozostałych antygenów K, k, Jk, Fy, S, M, N,
  • diagnostyka konfliktu serologicznego w układzie AB0,
  • realizacja i nadzór kontroli pracowni immunologii transfuzjologicznej,
  • dobieranie krwi do transfuzji wymiennej dla noworodków z ChHN i hyperbilirubinemii nieimmunologicznej,
  • dobieranie krwi do transfuzji uzupełniającej,
  • kwalifikacja do podania immunoglobuliny anty – D,
  • dokumentowanie wykonywanych badań,
  • walidacja metod, technik, odczynników, materiałów zużywalnych – kwalifikacja aparatury.

 

6. Dział Zapewnienia Jakości

 

6.1. Zadania Działu Zapewnienia Jakości

  • sprawuje nadzór nad organizacją pracy w Regionalnym Centrum i TO,
  • egzekwuje od producentów specyfikacje sprzętu, materiałów i odczynników używanych w Regionalnym Centrum do produkcji składników krwi,
  • nadzoruje jakość składników krwi wytwarzanych w Regionalnym Centrum, wykonuje badania kontroli jakości składników krwi,
  • kontroluje dokumentację, zapisy jakości,
  • nadzoruje odbiór i kontrolę jakości zakupionej aparatury, sprzętu medycznego oraz odczynników,
  • nadzoruje walidację i kontrolę odczynników, metod, technik, materiałów zużywalnych, kwalifikację aparatury i urządzeń,
  • sprawuje kontrolę warunków przechowywania zapasów magazynowych,
  • zbiera informacje o zaistniałych niezgodnościach,
  • nadzoruje szkolenia personelu,
  • kwalifikuje i zwalnia do użytku składniki krwi,
  • nadzoruje i realizuje audity wewnętrzne i zewnętrzne, inspekcje,
  • analizuje ryzyko wyrobów i procesu,
  • nadzoruje i wykonuje wyjaśnienia zaistniałych niezgodności,
  • monitoruje pobieranie krwi i jej składników,
  • monitoruje preparatykę składników krwi,
  • bierze udział w projektowaniu pomieszczeń z uwzględnieniem ekip wyjazdowych,
  • nadzoruje reklamacje składników krwi.

 

6.2. Pracownia Kontroli Jakości

6.2.1 Do zadań Pracowni Kontroli Jakości należy:

  • pobieranie próbek do badań kontroli jakości składników krwi,
  • wykonywanie badań z zakresu kontroli jakości składników krwi (dotyczy: LowHb, aktywności czynnika VIII, pH),
  • ocenia jakość krwi i jej składników,
  • nadzorowanie i kwalifikowanie krew i jej składniki do użycia,
  • nadzorowanie i wykonywanie procesu przekazania do zniszczenia składników krwi (wycofanie i kasacja),
  • prowadzenie procedury śledzenia wstecz „look back”,
  • nadzorowanie stanowiska bakteriologicznego,
  • kontrolowanie bieżącej pracy,
  • sprawdzanie kalibracji pipet,
  • wykonywanie kwalifikacji aparatury, urządzeń, systemu, kwalifikację odczynników, SJU, walidacji metod i procesów – w zakresie obszaru działania w/w.

 

7. Samodzielne Stanowisko Pracy Konsultanta do Spraw Krwiolecznictwa

7.1. Do zadań Konsultanta ds. Krwiolecznictwa należy:

  • opracowywanie planu oraz metod sprawowania nadzoru specjalistycznego w dziedzinie krwiodawstwa i krwiolecznictwa na terenie działania Regionalnego Centrum oraz kontrola działalności podmiotów leczniczych w tym zakresie,
  • sprawowanie kontroli i nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych (Terenowych Oddziałów, banków krwi i pracowni immunologii transfuzjologicznych),
  • organizowanie szkoleń w dziedzinie krwiodawstwa i krwiolecznictwa,
  • udzielanie konsultacji w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa,
  • prowadzenie sprawozdawczości z działalności statutowej Regionalnego Centrum według obowiązujących przepisów,
  • organizowanie ekip wyjazdowych do pobierania krwi od dawców honorowych i opracowywanie harmonogramu wyjazdów,
  • ewidencjonowanie i analizowanie powikłań po leczeniu składnikami krwi,
  • prowadzenie całokształtu spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników podmiotów leczniczych i Regionalnego Centrum (szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne),
  • sprawozdawczość z działalności Regionalnego Centrum wszystkich jednostek organizacyjnych.

 

 

8. Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Systemu Zarządzania Jakością

8.1. Do zadań Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością należy:

  • Inicjowanie, planowanie, projektowanie i wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością,
  • Bieżący nadzór nad funkcjonowaniem SZJ:
    • Nadzór nad audytami wewnętrznymi,
    • Nadzór nad działaniami korygującymi i zapobiegającymi,
    • Rozpatrywanie zgłaszanych problemów jakościowych.
  • Nadzór nad dokumentacją SZJ zgodnie z obowiązującymi procedurami,
  • Przygotowywanie okresowych sprawozdań z funkcjonowania SZJ, w ramach przeglądu systemu wykonywanych przez kierownictwo,
  • Branie czynnego udziału w przeglądach systemu,
  • Inicjowanie działań poprawiających sprawność i skuteczność funkcjonowania systemu,
  • Organizowanie szkoleń w zakresie SZJ we współpracy z Sekcją Służb Pracowniczych,
  • Inicjowanie stałego doskonalenia funkcjonowania SZJ,
  • Podejmowanie działań w zakresie audytów wewnętrznych, w tym:
    • Sporządzanie planu audytów wewnętrznych na rok bieżący,
    • Powoływania zespołu audytorów,
    • Ustalenie zakresu auditu wewnętrznego,
    • Podejmowanie decyzjo o skuteczności przeprowadzonych działań poauditowych,
    • Podejmowanie decyzji o auditach pozaplanowych,
    • Nadzorowanie realizacji audytów przez audytorów wewnętrznych.
  • Ocena skuteczności działań korygujących i zapobiegawczych prowadzonych w ramach SZJ,
  • Podejmowanie decyzji związanych z opracowaniem, opiniowaniem, emisją, wycofaniem dokumentów SZJ oraz ich udostępnianiem na zewnątrz,
  • Wnioskowanie i działania doskonalące efektywność funkcjonowania SZJ,
  • Nadzorowanie przez powołanego zarządzaniem wewnętrznym zespołu ds. SZJ w zakresie:
    • Analizy zagrożeń,
    • Identyfikacji krytycznych punktów kontrolnych.

 

9. Osoba Wykwalifikowana

 

Osocze do frakcjonowania powinno być zwolnione zgodnie z systemem i procedurami zapewniającymi jakość osocza świeżo mrożonego.

Zwolnienia serii (donacji) do użytku dokonuje:

  • Osoba wykwalifikowana – zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa farmaceutycznego, aktualnie obowiązującym rozporządzeniem GMP i zawartym w nim aneksie 14 oraz dyrektywą 2002/83/EC.
  • Osoba wykwalifikowana przed zwolnieniem serii (donacji) upewnia się, że seria została wytworzona i zbadana zgodnie z zezwoleniem na wytwarzanie, zasadami i wymaganiami Dobrej Praktyki Produkcyjnej obowiązującymi na terenie Polski i UE, oraz sprawdza, czy zostały spełnione wymagania właściwych aktualnych monografii Farmakopei Europejskiej i wytycznych wynikających z umowy kontraktowej oraz warunków przechowywania do czasu wysłania do frakcjonatora.

 

9.1. Do zadań Osoby Wykwalifikowanej należy sprawdzenie czy:

  • seria i proces jej otrzymywania spełniają wymagania zawarte w zezwoleniu na wytwarzanie,
  • proces otrzymywania został przeprowadzony zgodnie z wymaganiami Dobrej Praktyki Wytwarzania dla produktów leczniczych,
  • ważne procesy otrzymywania i procedury badania zostały zwalidowane, przeanalizowane zostały rzeczywiste warunki otrzymywania i zarejestrowane dane procesu otrzymywania,
  • wszystkie odchylenia lub planowane zmiany w procesie otrzymywania lub kontroli jakości zostały zatwierdzone przez osoby odpowiedzialne, wyznaczone w ramach zdefiniowanego systemu, zezwolenia na wytwarzanie zostały zgłoszone właściwym organom i zatwierdzone przez te organy,
  • zostały wykonane wszystkie niezbędne czynności kontrolne i badania, w tym wszystkie dodatkowe pobrania prób, inspekcje, badania lub czynności kontrolne zainicjowane ze względu na zaobserwowane odchylenia lub planowane zmiany,
  • niezbędna dokumentacja dotycząca otrzymywania i kontroli jakości została skompletowana i zatwierdzona przez upoważnionych do tego pracowników,
  • zostały przeprowadzone wszystkie audyty przewidziane przez System Zapewnienia Jakości,
  • zostały wzięte pod uwagę wszystkie czynniki, o których powzięła wiadomość osoba wykwalifikowana, a które mogą mieć wpływ na jakość serii,
  • osoba wykwalifikowana może wykonywać dodatkowe zadania, zgodnie z prawem narodowym albo procedurami administracyjnymi,
  • zostały spełnione wymagania aktualnie obowiązującej monografii Farmakopei Europejskiej nr 0853E, 20509E, 20704E, 30203E i wytycznych wynikających z umowy z frakcjonatorem,
  • zostały wzięte pod uwagę wszystkie czynniki mogące mieć wpływ na jakość składnika krwi (np. OOS, odchylenia w trakcie przechowywania w mroźni, pakowania wysyłki, itp.).

Osoba wykwalifikowana codziennie analizuje dokumentację sprawdzającą wymagania w celu ich zgodności z zasadami GMP aby zwolnić składniki krwi do użytku (do frakcjonowania).

 

10. Osoba Odpowiedzialna

 

Zgodnie z Dyrektywą 2002/98/WE art. 9 i „Ustawą o publicznej służbie krwi” art. 14A, osoba odpowiedzialna odpowiada za zapewnienie, że każdą jednostkę krwi lub składnika krwi pobrano i zbadano niezależnie od ich planowanego przeznaczenia oraz przetworzono, przechowano i przekazano jako przeznaczoną do transfuzji zgodnie z prawem obowiązującym w państwie członkowskim.

10.1 Do zadań Osoby Odpowiedzialnej należy:

  • zapewnienie przestrzegania wymagań dobrej praktyki pobierania krwi i jej składników, preparatyki, badania, przechowywania oraz wydawania i transportu,
  • zapewnienie, aby personel zajmujący się pobieraniem, badaniem, preparatyką, przechowywaniem i wydawaniem krwi i jej składników, posiadał odpowiednie kwalifikacje i odbywał właściwe, regularne szkolenia,
  • zapewnienie zgodności systemu zapewnienia jakości obowiązującego w jednostce organizacyjnej publicznej służby krwi, dokumentacji oraz identyfikowalności dawcy krwi z wymaganiami określonymi w ustawie,
  • niezwłoczne, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin informowanie Instytutu o każdym przypadku zaistnienia poważnego niepożądanego zdarzenia lub poważnej niepożądanej reakcji,
  • niezwłoczne, jednak nie później niż w ciągu 7 dni roboczych, powiadamianie Instytutu, o każdej istotnej zmianie.

 

 

11. Terenowy Oddział Regionalnego Centrum w Ostrowie Wielkopolskim

11.1. Do zadań Oddziału należy:

  • Kwalifikacja /badanie lekarskie i laboratoryjne/ dawców do oddania krwi i osocza,
  • Opieka lekarska nad krwiodawcami w czasie ich pobytu w Terenowym Oddziale,
  • Pobieranie krwi i osocza od uprzednio zakwalifikowanych dawców,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum pobranej krwi i osocza,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum próbek krwi na:
    • Badania grup krwi układu AB0 i antygenu D z układu Rh, kontroli serologicznej,
    • Badania wirusologiczne i kiły.
  • Szkolenie personelu,
  • Archiwizacja dokumentacji Terenowego Oddziału,
  • Organizacja zbiorowego oddawania krwi tzw. „ekip”,
  • Współpraca z Rejonowymi Oddziałami PCK i innymi organizacjami w zakresie promowania honorowego krwiodawstwa.

 

12. Terenowy Oddział Regionalnego Centrum w Krotoszynie

12.1  Do zadań Oddziału należy:

  • Kwalifikacja /badanie lekarskie i laboratoryjne/ dawców do oddania krwi i osocza,
  • Opieka lekarska nad krwiodawcami w czasie ich pobytu w Terenowym Oddziale,
  • Pobieranie krwi i osocza od uprzednio zakwalifikowanych dawców,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum pobranej krwi i osocza,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum próbek krwi na:
    • Badania grup krwi układu AB0 i antygenu D z układu Rh, kontroli serologicznej,
    • Badania wirusologiczne i kiły.
  • Szkolenie personelu,
  • Archiwizacja dokumentacji Terenowego Oddziału,
  • Organizacja zbiorowego oddawania krwi tzw. „ekip”,
  • Współpraca z Rejonowymi Oddziałami PCK i innymi organizacjami w zakresie promowania honorowego krwiodawstwa.

 

13. Terenowy Oddział Regionalnego Centrum w Ostrzeszowie

13.1 Do zadań Oddziału należy:

  •  Kwalifikacja /badanie lekarskie i laboratoryjne/ dawców do oddania krwi i osocza,
  • Opieka lekarska nad krwiodawcami w czasie ich pobytu w Terenowym Oddziale,
  • Pobieranie krwi i osocza od uprzednio zakwalifikowanych dawców,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum pobranej krwi i osocza,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum próbek krwi na:
    • Badania grup krwi układu AB0 i antygenu D z układu Rh, kontroli serologicznej,
    • Badania wirusologiczne i kiły.
  • Szkolenie personelu,
  • Archiwizacja dokumentacji Terenowego Oddziału,
  • Organizacja zbiorowego oddawania krwi tzw. „ekip”,
  • Współpraca z Rejonowymi Oddziałami PCK i innymi organizacjami w zakresie promowania honorowego krwiodawstwa.

 

14. Terenowy Oddział Regionalnego Centrum w Koninie

14.1 Do zadań Oddziału należy:

  •  Kwalifikacja /badanie lekarskie i laboratoryjne/ dawców do oddania krwi i osocza,
  • Opieka lekarska nad krwiodawcami w czasie ich pobytu w Terenowym Oddziale,
  • Pobieranie krwi i osocza od uprzednio zakwalifikowanych dawców,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum pobranej krwi i osocza,
  • Przekazywanie do Regionalnego Centrum próbek krwi na:
    • Badania grup krwi układu AB0 i antygenu D z układu Rh, kontroli serologicznej,
    • Badania wirusologiczne i kiły.
  • Szkolenie personelu,
  • Archiwizacja dokumentacji Terenowego Oddziału,
  • Organizacja zbiorowego oddawania krwi tzw. „ekip”,
  • Współpraca z Rejonowymi Oddziałami PCK i innymi organizacjami w zakresie promowania honorowego krwiodawstwa.

 

15. Główny Księgowy i Sekcja Rachunkowo-Budżetowa

15.1 Do zadań Głównego Księgowego i Sekcji Rachunkowo-Budżetowej należy:

  • Budowa i aktualizacja Zakładowego Planu Kont i bieżące dostosowywanie
    go do potrzeb wynikających z przepisów zewnętrznych i wewnętrznych, w celu zapewnienia informacji niezbędnych do prawidłowego i rzetelnego sporządzania deklaracji podatkowych, sprawozdań finansowych, sporządzania kalkulacji i analiz ekonomiczno-finansowych,
  • Rozbudowa kont analitycznych, aktywny udział w bieżącej aktualizacji i dostosowaniu wewnętrznych przepisów Regionalnego Centrum do aktualnie obowiązujących przepisów prawnych,
  • Należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych,
  • Prawidłowe, terminowe i rzetelne bieżące prowadzenie księgowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości,
  • Prowadzenie spraw związanych z rejestracją podatkową i jej aktualizacja,
  • Terminowe i prawidłowe sporządzanie deklaracji i rozliczanie: podatku dochodowego od osób prawnych, podatku VAT, podatku dochodowego od osób fizycznych i prowadzenie spraw związanych z księgowością Regionalnego Centrum, podatku i opłat lokalnych, opłat skarbowych, zgodnie z przepisami regulującymi te podatki,
  • Przygotowywanie i prowadzenie spraw związanych z księgowością Regionalnego Centrum;
    • dekretacja dokumentów księgowych,
    • prowadzenie rejestrów księgowych,
    • ewidencja zaszłości gospodarczych poprzez ich prawidłowe i terminowe księgowanie na właściwych kontach analitycznych i syntetycznych,
    • bieżące uzgadnianie księgowań i sald analitycznych kont rozrachunkowych
      z kontrahentami,
    • wtórna kontrola dokumentów księgowych,
    • windykacja należności Centrum poprzez wzywanie dłużników do zapłaty i ewentualnie kierowanie do działu usług finansowych albo skierowanie sprawy na drogę sądową,
    • współpraca z bankiem.
  • Inicjowanie i przeprowadzanie doraźnych spisów z natury poszczególnych składników majątkowych Centrum w przypadkach:
    • kradzieży lub wypadku losowego, jeżeli zachodzi potrzeba ustalenia rzeczywistego stanu składników majątkowych,
    • zmian organizacyjnych i personalnych,
    • rewizji lub kontroli działalności Centrum przez organy zewnętrzne,
    • nadzór nad postępowaniami wyjaśniającymi w przypadkach stwierdzonych różnic inwentarzowych lub innych nieprawidłowości w ewidencji i gospodarce majątku Centrum,
    • uczestniczenie w pracach Komisji Likwidacyjnej wyposażenia,
    • uzgadnianie wydruku kontrolnego kartoteki materiałowej z kartoteką magazynową i księgowością syntetyczną.
  • Prowadzenie rejestru faktur przychodzących i przekazywanie tych faktur, rachunków do poszczególnych działów do zatwierdzenia merytorycznego:
    • sprawdzanie dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym,
    • przyjmowanie faktur po merytorycznym zatwierdzeniu,
    • regulowanie zobowiązań,
    • prowadzenie gospodarki kasowej w zakresie kasy krajowej jak i kasy zagranicznych środków płatniczych oraz obsługa rachunków bankowych.
  • Prowadzenie rejestru zbiorczego faktur VAT przychodzących w celu prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego,
  • Terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych:
    • sporządzanie okresowych (miesięcznych, rocznych) sprawozdań finansowych, statystycznych dla Ministerstwa Zdrowia i NCK,
    • sprawdzanie rzetelności i prawidłowości dokumentacji oraz przedstawionych sprawozdań statystycznych.
  • Aktualizacja instrukcji wewnętrznej o obiegu dokumentacji finansowo- księgowej wspólnie z innymi działami,
  • Prowadzenie ewidencji i rozliczeń dotyczących pracowników Centrum;
    • rozliczanie się z ZUS i funduszami ubezpieczeniowymi z tytułu składek pracowniczych zasiłków. Prowadzenie i przygotowywanie dokumentów związanych z przejściem pracownika na rentę albo emeryturę oraz współpraca w sprawach kadrowych z ZUS,
    • odprowadzenie składek i innych zobowiązań pracowniczych,
    • sporządzenie obowiązującej sprawozdawczości w zakresie realizowanych funkcji, a także prowadzenie wymaganej ewidencji i dokumentacji w zakresie spraw płacowych,
    • wykonywanie obliczeń zarobków pracowników,
    • sporządzanie list płac,
    • ewidencjonowanie wynagrodzeń.
  • Prowadzenie kasy;
    • sporządzanie raportów kasowych,
    • dekretacja i księgowanie dokumentów kasowych,
    • obsługa i udzielanie informacji biegłym rewidentom oraz kontrolerom zewnętrznym.
  • Sprawowanie kontroli wewnętrznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  • Rozliczanie delegacji służbowych.

 

16. Sekcja Służb Pracowniczych

16.1. Do zadań Sekcji Służb Pracowniczych należy:

  • Przygotowanie materiałów i wniosków związanych z zawieraniem i rozwiązaniem umowy o pracę, uposażeniami, zmiana stanowisk pracy,
  • Prowadzenie ewidencji pracowników, akt osobowych, wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu, prowadzenie spraw urlopów oraz spraw związanych z czasową niezdolnością do pracy,
  • Archiwizacja dokumentów i akt osobowych,
  • Dyscyplina pracy,
  • Ewidencja zwolnień lekarskich,
  • Prowadzenie całokształtu spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników centrum /szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne/,
  • Przygotowanie wniosków w sprawie nadawania nagrodzenia i karania pracowników,
  • Załatwianie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na zaopatrzenie emerytalne i rentowe,
  • Analizowanie stanu zatrudnienia i prawidłowego wykorzystania opłaconego czasu pracy w komórkach organizacyjnych,
  • Opracowanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia, płac i PFRON,
  • Nadzór nad stażami i praktykami studentów,
  • Przygotowanie i przekazywanie w określonym terminie do Sekcji Rachunkowo-Budżetowej dokumentów dotyczących wynagrodzenia za pracę /przepracowanych godzin nocnych, nadliczbowych, premii, dyżurów zakładowych, umów itp./,
  • Wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, kart urlopowych, delegacji służbowych,
  • Ewidencja szkoleń pracowników,
  • Zgłaszanie i wyrejestrowywanie pracowników do ZUS.

 

17. Sekcja do Spraw Zaopatrzenia i Transportu

17.1. Do zadań Sekcji ds. Zaopatrzenia i Transportu należy:

  • Opracowanie zestawienia zbiorczego potrzeb dotyczących zakupu odczynników, materiałów zużywalnych, sprzętu,
  • Dokonywanie zakupów według zasad, form i w trybie określonym w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych,
  • Przygotowanie postępowań przetargowych,
  • Ścisła współpraca w zakresie realizacji zamówień z Kierownikami Działów, Kierownikami Terenowych Oddziałów, Kierowników Pracowni,
  • Kwalifikacja i ocena dostawców,
  • Realizacja postępowania reklamacyjnego,
  • Sporządzenie danych statystycznych i obowiązującej sprawozdawczości w zakresie zamówień publicznych,
  • Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu środków transportowych,
  • Planowanie pracy kierowców zatrudnionych w Regionalnym Centrum,
  • Współpraca z Pracownią Ekspedycji Krwi w celu organizacji wyjazdów oraz dyżurów weekendowych kierowców,
  • Prowadzenie kart zużycia paliwa na każdy samochód będący własnością Regionalnego Centrum,
  • Zatwierdzanie pod względem merytorycznym faktur za paliwo,
  • Weryfikacja faktur pod względem klasyfikacji wydatków zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych,
  • Ubezpieczenia pojazdów oraz Regionalnego Centrum,
  • Prowadzenie i aktualizacja Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą przy Wojewodzie Wielkopolskim,
  • Opracowywanie i aktualizowanie obowiązujących w sekcji procedur oraz instrukcji,
  • Szkolenie pracowników.

 

18. Sekcja Techniczna

18.1. Do zadań Sekcji Technicznej należy:

  • Zapewnienie całodobowego nadzoru technicznego nad pracą aparatury w ruchu ciągłym,
  • Konserwacja aparatury, urządzeń, instalacji i budynków,
  • Usuwanie awarii powstałych w toku eksploatacji aparatury, urządzeń i instalacji przy pomocy pracowników zatrudnionych w Regionalnym Centrum, a gdy zaistnieje potrzeba wezwanie wykonawców z zewnątrz,
  • Naprawianie i remontowanie aparatury, przeprowadzenie konserwacji aparatury, która nie została zastrzeżona przez wykonawców lub sprzedawców do serwisowania przez wyspecjalizowane służby,
  • Organizowanie i kontrolowanie przeprowadzonych usług technicznych, (w tym walidacji sprzętu) wykonywanych przez wykonawców z zewnątrz, w tym również kontrolowanie wykorzystanych środków rzeczowych i finansowych,
  • Prowadzenie całokształtu działalności związanej z remontami i konserwacją budynków, pomieszczeń, dróg terenów oraz aparatury, urządzeń i sprzętu, a także prowadzenie w tym zakresie dokumentacji i rozliczeń materiałowych,
  • Zlecenie prac w zakresie inwestycji, remontów w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych,
  • Gospodarka odpadami, ściekami i emisją spalin,
  • Udział w okresowych przeglądach technicznych,
  • Nadzór nad pracą centrali telefonicznej ,
  • Prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z ochroną przeciwpożarową,
  • Czuwanie nad przestrzeganiem w miejscu pracy przepisów bezpieczeństwa pożarowego,
  • Przeprowadzanie okresowych i doraźnych kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej, wydawanie doraźnych zaleceń i sprawdzanie stopnia przestrzegania przepisów przeciwpożarowych w Regionalnym Centrum,
  • Prowadzenie instruktażu wstępnego i szkolenia dla nowo przyjmowanych pracowników,
  • Dopilnowanie terminowej kontroli i konserwacji podręcznego sprzętu oraz urządzeń pożarniczych i planowanie potrzeb wyposażenia obiektów w etatowe ilości i rodzaju sprzętu,
  • Opracowywanie i aktualizowanie instrukcji alarmowania na wypadek pożaru oraz ogólnych i stanowiskowych instrukcji przeciwpożarowych.

 

19. Sekcja Administracyjno-Gospodarcza

19.1. Do zadań Sekcji Administracyjno-Gospodarczej należy:

  • Prowadzenie zagadnień związanych z gospodarką materiałową:
    • prowadzenie ewidencji środków trwałych i przedmiotów nietrwałych, magazynu ogólnego Regionalnego Centrum,
    • prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją materiałów bielizny i sprzętu,
    • prowadzenie dokumentacji i przeprowadzanie likwidacji (kasacji) sprzętu Regionalnego Centrum i TO,
    • opracowywanie norm zużycia materiałów, analizowanie oraz nadzór nad przestrzeganiem oszczędnej gospodarki materiałowej,
  • Współudział w planowaniu remontów kapitalnych, bieżących i zakupów inwestycyjnych,
  • Kalkulacja i prowadzenie spraw związanych z żywieniem krwiodawców zgodnie z normami kalorycznymi, prowadzenie rozliczeń i dokumentacji w tym zakresie, nadzór nad pracą stołówki Regionalnego Centrum,
  • Utrzymanie stanu higienicznego i estetycznego w pomieszczeniach Regionalnego Centrum,
  • Prowadzenie podręcznego magazynu sprzętu ekipowego i socjalnego,
  • Nadzór i prowadzenie spraw związanych z odpadami,
  • Rozliczenie zużywania materiałów przez stołówkę,
  • Prowadzenie magazynu materiałowego Regionalnego Centrum łącznie z obowiązującą dokumentacją,
  • Organizowanie opieki socjalnej dla pracowników Regionalnego Centrum, emerytów, rencistów oraz dzieci pracowników,
  • Administrowanie zakładowym Funduszem Socjalnym i mieszkaniowym,
  • Zatwierdzanie pod względem merytorycznym faktur dotyczących kosztów działalności socjalnej Regionalnego Centrum.

 

20. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy

20.1. Do zadań Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:

  • Sporządzanie i przedstawianie Dyrektorowi Regionalnego Centrum, co najmniej raz w roku, analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy wraz z propozycjami ewentualnych przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych zmierzających do zapobiegania zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
  • Informowanie Dyrektora Regionalnego Centrum o stwierdzonych zagrożeniach oraz występowanie z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
  • Przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz kontroli przestrzegania zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • Planowanie modernizacji Regionalnego Centrum i TO w celu zapewnienia odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • Udział w przekazywaniu nowo budowanych lub przebudowywanych pracowni, pomieszczeń oraz urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników,
  • Zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych procesach produkcyjnych,
  • Udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji dot. BHP oraz w ustaleniu zasad dla kierowników działów i pracowni,
  • Opiniowanie instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
  • Prowadzenie rejestru i przechowywanie dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby a także przechowywanie wyników badań środowiska pracy,
  • Udział w dochodzeniach powypadkowych oraz udział w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe i prowadzi bieżącą kontrolę realizacji tych wniosków,
  • Doradztwo w zakresie obowiązujących zasad i przepisów dotyczących BHP,
  • Informacja o ryzyku dla zdrowia pracowników Regionalnego Centrum i OT oraz doradztwo w zakresie doboru najwłaściwszych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne i szkodliwe dla zdrowia,
  • Współpraca z Sekcją Służb Pracowniczych w zakresie organizowania szkoleń z zakresu BHP,
  • Współpraca z Państwową Inspekcją Sanitarną w zakresie organizowania systematycznych badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami,
  • Współpraca z lekarzem zakładowym w zakresie profilaktyki zdrowotnej, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
  • Współpraca ze społecznym inspektorem pracy oraz ze związkami zawodowymi przy;
    • przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy podejmowanych w Regionalnym Centrum,
    • podejmowanie przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów i zasad BHP.

 

21. Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obronnych

21.1. Do zadań pracownika prowadzącego sprawy obronne należy:

  • Opracowywanie i aktualizowanie planów dotyczących osiągania gotowości obronnej w tym:
    • Regulaminu organizacyjnego na czas wojny oraz zakresów czynności Regionalnego Centrum i poszczególnych pracowników,
    • Dokumentacji dot. organizacji i funkcjonowania stałego dyżuru w Regionalnym Centrum na czas zagrożenia bezpieczeństwa Państwa i wojny,
  • Opracowywanie zakresów czynności w dziedzinie obronności na czas pokoju dla pracowników Regionalnego Centrum,
  • Opracowywanie i aktualizowanie planu obrony cywilnej Regionalnego Centrum,
  • Prowadzenie prac reklamacyjnych pracowników Regionalnego Centrum,
  • Opracowywanie rocznych planów pracy w zakresie realizacji zadań obronnych i obrony cywilnej,
  • Opracowywanie rocznych informacji z realizacji zadań obronnych i obrony cywilnej,
  • Wykonywanie innych zadań obronnych i obrony cywilnej nie ujętych w zakresie obowiązków, a ujętych w aktach normatywnych i wykonawczych nakazanych przez organy centralne i wojewódzkie,
  • Przestrzeganie przepisów w zakresie bezpieczeństwa tajemnicy państwowej i służbowej,
  • Wykonywanie innych zadań mających merytoryczny związek z podstawowym adresem obowiązków zleconych przez Dyrektora oraz jego Zastępcę.

 

 

22. Samodzielne Stanowisko Pracy Administratora Bezpieczeństwa Informacji

22.1. Do zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji należy:

  • Nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,
  • Nadzorowanie opracowania i aktualizacja dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych osobowych i zastosowane środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę danych osobowych,
  • Zapewnienie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych,
  • Prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych,
  • Kontrola działań komórek organizacyjnych pod względem zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych,
  • Sporządzanie corocznego sprawozdania ze stanu funkcjonowania systemu ochrony danych osobowych dla Administratora Danych,
  • Prowadzenie jawnego rejestru zbiorów danych osobowych przetwarzanych przez Administratora Danych,
  • Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w zakresie doskonalenia ochrony danych osobowych.

 

23. Samodzielne stanowisko pracy Administrator Systemów   Informatycznych

23.1. Do zadań Administratora Systemów Informatycznych należy:

  • Utrzymanie w pełnej sprawności Systemów Komputerowych;
    • Bank Krwi,
    • Finanse i Księgowość,
    • Kadry, Płace,
    • Sprzedaż,
    • Środki trwałe,
    • Gospodarka magazynowa
  • Utrzymanie w pełnej sprawności systemów łączących aparatury i sprzęt medyczny z programem „Bank Krwi”,
  • Zabezpieczenie systemów przed dostępem osób nieupoważnionych,
  • Kopiowanie elektronicznych danych z systemów komputerowych i ich odpowiednie przechowywanie,
  • Archiwizowanie zasobów informatycznych,
  • Wydawanie i ewidencjonowanie kodów dostępu,
  • Szkolenie pracowników w zakresie obsługi systemu komputerowego,
  • Prowadzenie walidacji systemu,
  • Zgłaszanie potrzeb w zakresie zakupu sprzętu i wyposażenia komputerowego,
  • Ścisła współpraca z firmą zewnętrzną ASSECO S.A.

 

24. Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Przeciwpożarowych

24.1. Do zadań Stanowiska Pracy do Spraw Przeciwpożarowych należy:

  • Prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z ochroną przeciwpożarową,
  • Czuwanie nad przestrzeganiem przez pracowników przepisów bezpieczeństwa pożarowego,
  • Współdziałanie w zakresie ochrony przeciwpożarowej z Powiatową Strażą Pożarną w Kaliszu
  • Prowadzenie okresowych i doraźnych kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej, wydawanie zaleceń i sprawdzanie stopnia przestrzegania przepisów przeciwpożarowych w Regionalnym Centrum,
  • Udział w prowadzonych przez Regionalne Centrum przeglądach technicznych,
  • Prowadzenie instruktażu wstępnego i szkolenia dla nowo przyjętych pracowników,
  • Dopilnowanie terminowej kontroli i konserwacji podręcznego sprzętu oraz urządzeń
  • Składnie Dyrektorowi Regionalnego Centrum informacji co najmniej dwa razy w roku o stanie i warunkach bezpieczeństwa pożarowego,
  • Opracowywanie i przekładanie Dyrektorowi Regionalnego Centrum wniosków i uwag odnośnie stwierdzonych uchybień lub usterek w zabezpieczaniu przeciwpożarowym,
  • Ustalanie form i kierunków działania w zakresie zabezpieczania przeciwpożarowego Regionalnego Centrum oraz właściwa koordynacja tych działań na szczeblu poszczególnych komórek organizacyjnych,
  • Inicjowanie i organizowanie narad w sprawach poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej Regionalnego Centrum,
  • Branie udziału w dokonywaniu oceny założeń techniczno- ekonomicznych inwestycji i odbiorach obiektów realizowanych w ramach tych inwestycji,
  • Współdziałanie w przygotowaniu Regionalnego Centrum do ochrony w zakresie zadań obrony cywilnej dotyczącej problematyki ochrony przeciwpożarowej.
  • Opracowywanie i aktualizowanie instrukcji alarmowania na wypadek pożaru oraz ogólnych i stanowiskowych instrukcji przeciwpożarowych.

 

 

IX. WSPÓŁDZIAŁANIE Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ

  1. Sprawowanie nadzoru w dziedzinie krwiodawstwa i krwiolecznictwa nad podmiotami leczniczymi (na obszarze działania Regionalnego Centrum) lub innego podmiotu prowadzącego działalność w dziedzinie krwiolecznictwa, na zasadach określonych w przepisach o działalności leczniczej w szczególności w zakresie:

1.1 czynności i badań związanych z przetaczaniem krwi;

1.2 badań immunohematologicznych na potrzeby krwiolecznictwa.

2. Organizowanie szkoleń w dziedzinach krwiodawstwa i krwiolecznictwa dla lekarzy, pielęgniarek i położnych,

3. Udzielanie całodobowych telefonicznych konsultacji związanych z problemami serologicznymi i transfuzjologicznymi,

4. Wykonywanie badań konsultacyjnych z zakresu immunologii transfuzjologicznej,

5. Współpraca ze wszystkimi regionalnymi centrami krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce w zakresie zaopatrzenia w krew i jej składniki,

6. Współpraca z Instytutem Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie zakresie:

6.1 Serologicznych badań weryfikacyjnych;

6.2 Konsultacji związanych z leczeniem krwią i produktami krwiopochodnymi.

 

Niniejszy Regulamin Organizacyjny został zatwierdzony Zarządzeniem Nr 10/2017 Dyrektora Regionalnego Centrum i obowiązuje od dnia 01 kwietnia 2017 r.

 

 

Kalisz, dnia 17 marca 2017 r.                                              ZATWIERDZIŁ: